vrijdag 18 december 2015

Hoe is het om een unieke naam te hebben??

Ben ik echt de enige persoon op de wereld met deze rare naam? Dat is wat ik mij altijd af vroeg toen ik nog een klein meisje was. Nog nooit had ik iemand ontmoet met dezelfde naam als ik. En veel van mijn vriendinnetjes hadden vaak de zelfde veel voor komende Hollandse naam.
Waarom heet ik geen Manon of Kim of Lisa vroeg ik dan altijd aan mijn ouders en dan zeiden ze altijd omdat jij speciaal voor ons bent. Nu 23 jaar later hoor ik nog vaak o wat heb jij een aparte naam of is het een afkorting van je echte naam of hoe spel je dat?. Vaak krijg ik ook complimenten over mijn naam dan vragen mensen mij: waar komt je naam vandaan of wat betekend het? Naarmate ik ouder word ben ik mijn naam meer gaan waarderen en heb ik andere mensen ontmoet met bijzondere namen.

Tegenwoordig bedenken ouders echt de meest bizarre namen voor hun kinderen 'Hoe gekker hoe beter' lijkt het bijna wel. Mijn naam is bijvoorbeeld een mix van mijn ouders hun namen dat hoor je tegenwoordig heel vaak. Zo was er laats een meisje van een jaar of 9 met haar moeder aan mijn kassa. Haar moeder zei kijk deze mevrouw heeft net als jij ook een bijzondere naam. Ik was natuurlijk gelijk nieuwsgierig naar wat haar naam was en vroeg haar hoe ze heette en wat ze van haar naam vond. Ze vertelde mij dat ze erg blij was met een bijzondere naam, maar dat mensen haar naam vaak verkeerd schreven vond ze iets minder leuk. Dat doen ze bij mij ook altijd zei ik en toen moest ze lachen. Haar moeder vroeg me waar mijn naam vandaan kwam en ik legde het aan haar uit. Ook een mix net zoals jou naam zei ze tegen haar dochter. Ik heb nog een gezellig praatje met de dames gemaakt en ben toen verder gegaan met het helpen van de volgende klant.


Met een naam bordje om besef ik me steeds meer en meer dat mensen mijn naam altijd proberen uit te spreken (meestal fout) als ze mij iets willen vragen of een gesprekje met mij (willen) beginnen. Vaak komen daar de meeste rare namen uit en ik moet er altijd om lachen. Zo ook als ik bij de Starbucks een koffie bestel hier onder een foto van de meest grappige tot nu toe.



Zo spel je, je naam toch...?


 Mijn favoriet op dit moment is Auphine. Gek genoeg spelen mensen mijn naam altijd met een ie soms zelfs zonder de e.Bereid je maar vast voor op wat er allemaal voorbij komen gaat op mijn instagram. O wat is het toch heerlijk om een bijzondere naam te hebben!!


To be continued...


x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten